OSMANLI'DA İLK FEMİNİST KADIN
Mary Mills Patrick, feminizm hareketini Amerika’dan Osmanlı’ya taşıyan ilk kadın... İstanbul’da bisikletle ve peçesiz olarak sokağa çıkan ilk kadın da budur. Onun bu davranışı, Hıristiyan azınlıklara mensup kız öğrenciler tarafından bile büyük tepkiyle karşılanmıştır.
Patrick, İrlanda’dan Amerika’ya göç etmiş bir ailenin kızıydı. Üniversite eğitimini Amerika’da yaptı. İsviçre’nin Bern Üniversitesinde eski Yunan felsefesi üzerine doktora eğitimi aldı. Fransızca, Almanca, Ermenice, Yunanca ve Türkçe biliyordu. O, iyi yetiştirilmiş bir misyonerdi.
Bu eğitimden sonra Türkiye’ye geldi. Erzurum’da görev yaptı. Patrick, 1876 yılında henüz 26 yaşında genç ve idealist bir kadın iken, Üsküdar’da faaliyet gösteren İstanbul Kız Koleji’nde felsefe hocalığına başladı. Kolejde 1890’da müdireliğe başlayan Patrick, 1924 yılına kadar bu görevde kaldı. Bu tarihte görevini Kathryn Nevell Adams’a devrederek Amerika’ya gitti.
Bu kolejin ilk mezunları arasında şu isimler vardı:
Halide Edip Adıvar,
Zeynep Necef Uğurlu (Akra),
Nilgün Cerrahoğlu,
Leyla Umar,
Prof. Dr. Nur Aytekin Serter (İstanbul Üniversitesi Rektör Yardımcısı),
Dr. Nevma Atay Madanoğlu.
Patrick, “Vurun Kahpeye” romanının yazarı Halide Edip Adıvar’ı çok etkiledi. Ondan “Seçkin mezunumuz geldi, peçesini kaldırdı ve bizden gördüğü eğitimle ilgili konuştu.” diye söz ediyor.
Bu kolej 7.3.1922’de, merkezi New York’ta bulunan Yakın Doğu Koleji Birliğine katıldı. Birlik ilk önce İstanbul Robert Koleji ve Beyrut Üniversitesinden meydana geliyordu. Daha sonra İzmir Uluslararası Koleji, Atina Koleji ve Sofya’daki Amerikan Koleji de birliğe dahil oldu.
Mary Mills Patrick anılarında diyor ki:
“Kadınların peçesi üzerine mücadeleler özellikle savaşın ilk yılında dikkat çekiciydi.
Eski günlerde hiçbir zaman bir Türk kadını sokakta peçesiz görülmezdi.
Ancak savaşın ilk zamanlarında peçeler kayboldu, etekler kısaldı ve artık kadınlar her türlü ilerleme ve eğitime hazırdı...”
Patrick, 1890’lı yıllarda kolejin; Türkler, Bulgarlar, Rumlar, Ermeniler, Arnavutlar, Fransızlar, İngilizler ve Amerikalılardan oluşan öğrenci sayısının önemli bir artış gösterdiğini söylemektedir.
Patrick, İrlanda’dan Amerika’ya göç etmiş bir ailenin kızıydı. Üniversite eğitimini Amerika’da yaptı. İsviçre’nin Bern Üniversitesinde eski Yunan felsefesi üzerine doktora eğitimi aldı. Fransızca, Almanca, Ermenice, Yunanca ve Türkçe biliyordu. O, iyi yetiştirilmiş bir misyonerdi.
Bu eğitimden sonra Türkiye’ye geldi. Erzurum’da görev yaptı. Patrick, 1876 yılında henüz 26 yaşında genç ve idealist bir kadın iken, Üsküdar’da faaliyet gösteren İstanbul Kız Koleji’nde felsefe hocalığına başladı. Kolejde 1890’da müdireliğe başlayan Patrick, 1924 yılına kadar bu görevde kaldı. Bu tarihte görevini Kathryn Nevell Adams’a devrederek Amerika’ya gitti.
Bu kolejin ilk mezunları arasında şu isimler vardı:
Halide Edip Adıvar,
Zeynep Necef Uğurlu (Akra),
Nilgün Cerrahoğlu,
Leyla Umar,
Prof. Dr. Nur Aytekin Serter (İstanbul Üniversitesi Rektör Yardımcısı),
Dr. Nevma Atay Madanoğlu.
Patrick, “Vurun Kahpeye” romanının yazarı Halide Edip Adıvar’ı çok etkiledi. Ondan “Seçkin mezunumuz geldi, peçesini kaldırdı ve bizden gördüğü eğitimle ilgili konuştu.” diye söz ediyor.
Bu kolej 7.3.1922’de, merkezi New York’ta bulunan Yakın Doğu Koleji Birliğine katıldı. Birlik ilk önce İstanbul Robert Koleji ve Beyrut Üniversitesinden meydana geliyordu. Daha sonra İzmir Uluslararası Koleji, Atina Koleji ve Sofya’daki Amerikan Koleji de birliğe dahil oldu.
Mary Mills Patrick anılarında diyor ki:
“Kadınların peçesi üzerine mücadeleler özellikle savaşın ilk yılında dikkat çekiciydi.
Eski günlerde hiçbir zaman bir Türk kadını sokakta peçesiz görülmezdi.
Ancak savaşın ilk zamanlarında peçeler kayboldu, etekler kısaldı ve artık kadınlar her türlü ilerleme ve eğitime hazırdı...”
Patrick, 1890’lı yıllarda kolejin; Türkler, Bulgarlar, Rumlar, Ermeniler, Arnavutlar, Fransızlar, İngilizler ve Amerikalılardan oluşan öğrenci sayısının önemli bir artış gösterdiğini söylemektedir.
Konular
- ALLAH'TAN KORKMAK
- Âmentü
- Aşure Günü ve Gecesi
- "Ben arabım, fakat arab benden değildir."
- Mugayyebât-ı Hamse (Beş Bilinmeyen)
- BİDAT NEDİR?
- Dâbbetü'l-Arz
- "Dinde ikrah yoktur" ne demektir?
- Dinde Kolaylık
- Din Konusunda Çatlak Sesler
- DOĞRU İTÎKÂD
- Edison Cennete Girecek mi?
- Ehl-i sünnet itikâdı nedir?
- Eshâb-ı kirâmı kötülemek câiz midir?
- Ehl-i sünnetin başlıca prensipleri nelerdir?
- Îmânın sahih, makbul ve mu’teber olması için şartlar nelerdir?
- Ehl-i Sünnet Olabilmenin Şartları Nelerdir?
- Evliyânın Her Dediğine Uyulur mu?
- FIRKA-I NACİYE
- GAYB, GAYB ÂLEMİ
- Gayb Bilgisi
- Günah İmanı Giderir mi?
- GÜNAHLARA PİŞMANLIK
- Harikulâde Şeyler
- İlaç kullanmak farz mıdır?
- İMAN ve İSLAM
- Küfre Sebep olan Söz ve Haller
- Soru ve Cevaplarla "İslâm, Müslümanlar, İslâmcılar"
- İntihar, Ölüm Orucu, Ötanazi
- İslâmda felsefe var mıdır?